NIEUWS
12 november 2024
Kamerbrief: Nieuw financieringsstelsel kinderopvang: aan de slag
Standpunt BVOK
Wij zien nog steeds veel risico's. Op het moment dat er een 96% vergoeding komt zitten we dicht bij een van de grote risico's. De overgang naar prijsregulering. BVOK staat voor vrije marktwerking en het zelf kunnen vaststellen van de uurprijs is hier een belangrijk onderdeel van. Daarnaast is het juridische stuk nog steeds niet duidelijk genoeg. Wij blijven hierop hameren dat de vragen die al twee jaar geleden gesteld zijn nog steeds beantwoord moeten worden. Er is nu alleen nog gekeken naar de verantwoordelijkheid van de kinderopangorganisatie bij het foutief doorgeven van de afgenomen uren. Er zijn veel meer factoren waar fouten in kunnen zitten, bivoorbeeld een geboortedatum of bsn nummer, of een menselijke typefout. Wie is waarvoor verantwoordelijk.
Daarnaast bestaat de zorg dat het huidig systeem nog meer overbelast wordt. Door personeeltkorten en tekorten aan locaties kan de sector de verwachte toenemende vraag niet opvangen.
Ook de administratieve druk voor ondernemers blijft een punt van aandacht waarvoor wij als BVOK herhaaldelijk aandacht vragen.
Lees vooral de kamerbrief die op zich begrijpelijk is geschreven voor meer informatie.
7 november 2024
Kostprijsonderzoek
Het kostprijsonderzoek van SEO is van start gegaan. Hiervoor hebben we de hulp van alle houders in de kinderopvang nodig. Je kunt via het ledenportaal een invultool downloaden en deze invullen en via mail versturen. Informatie staat in het bericht van het ledenportaal.
Waarom meedoen belangrijk is
Om een goed beeld te krijgen van hoe de kostprijzen zijn opgebouwd en welke factoren de variaties in kosten beïnvloeden, is deelname van zoveel mogelijk organisaties essentieel. Voor een goed inzicht in de variatie is het ook belangrijk dat een brede vertegenwoordiging meedoet: van kleinschalige tot grote organisaties, van stedelijk tot landelijk gevestigd en met solitaire locaties tot actief in kindcentra. Het Ministerie van SZW en de betrokken sectororganisaties roepen daarom gezamenlijk op om mee te doen.
Kijk in je ledenportaal voor meer informatie.
16 september 2024
Reactie kinderopvangpartijen op regeerprogramma kabinet Schoof
‘Blij met erkenning belang kinderopvang en zorgen over betaalbaarheid voor ouders’
Op vrijdag 13 september verscheen het regeerprogramma van het kabinet Schoof. Hierin wordt het hoofdlijnenakkoord tussen de vier coalitiepartijen nader uitgewerkt. Het kabinet schrijft hierin over kinderopvang: ‘Het kabinet vervangt de kinderopvangtoeslag door een nieuw stelsel van financiering. Er komt een hoge inkomensonafhankelijke vergoeding voor alle werkende ouders. De overheid betaalt de vergoeding rechtstreeks aan kinderopvangorganisaties. In het nieuwe stelsel vorderen we niet meer terug bij ouders.’ De 7 partijen in de sector kinderopvang zijn blij met de erkenning van het belang van kinderopvang maar ook bezorgd over de uitvoerbaarheid van de plannen, en de betaalbaarheid voor ouders.
Klik hier voor de hele reactie.
22 augustus 2024
Sector slaat handen in een met oproep verhogen KOT 2026
Als sectorpartijen hebben we eerder dit jaar de handen ineengeslagen en Ons Kinderopvangakkoord geschreven, waarin we pleiten voor de toegankelijkheid van kinderopvang voor álle kinderen. Ons akkoord wijst ook op het belang van betaalbaarheid van de kinderopvang. En daarvoor vragen we nu de aandacht.
Niet indexeren
Het hoofdlijnenakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB indexeert de maximum uurtprijzen voor de kinderopvangtoeslag in 2026 eenmalig niet. Dat is een slecht idee. Dat blijkt ook uit de vele reacties op de internetconsultatie. De gemene deler in al deze reacties is de zorg voor de toegankelijkheid van de kinderopvang voor alle ouders en met name voor de laagste inkomens. Onze zorg betreft zowel dagopvang, peuteropvang, voorschoolse educatie, buitenschoolse opvang en gastouderopvang
In 2024 is het maximum voor de uurprijzen voor de kinderopvangtoeslag in 2024 extra verhoogd met als doel de maximumprijzen beter te laten aansluiten bij de tarieven die ouders betalen. Die aansluiting is van groot belang voor ouders, zij betalen immers de kosten van kinderopvang boven de maximale uurprijs volledig zelf. De reparatie van 2024 wordt met deze bezuiniging direct weer tenietgedaan. Een groot deel van de kinderopvangorganisaties zal in 2026 genoodzaakt zijn tarieven te rekenen die boven de maximum uurprijs uitkomen. Kinderopvangorganisaties moeten immers wél indexeren om de gestegen kosten te dekken (zoals personeel, huisvesting, energie etc.) en niet in te leveren op kwaliteit. Dat is nadelig voor de koopkracht van alle ouders en vooral zeer nadelig voor de laagste inkomens. Terwijl we weten dat juist voor kinderen in kwetsbare posities, van wie de ouders gemiddeld vaker aan de onderkant van de inkomenstabel zitten, kinderopvang van grote waarde is voor hun ontwikkeling. Per saldo wordt met deze bezuinigingsmaatregel de kansenongelijkheid dus verder vergroot en dat leidt op de lange termijn juist tot hogere kosten voor het bestrijden van achterstanden van kinderen en gezinnen. Bovendien heeft het een negatieve impact op de toch al uitzonderlijk krappe arbeidsmarkt wanneer ouders hierdoor besluiten minder te gaan werken. En ook dat kost de maatschappij geld.
Het is tevens niet helder wat het gevolg is van het niet-indexeren van de maximum uurprijs in 2026 voor de financiële toegankelijkheid van de voorschoolse educatie. Wat betekent dit voor de uitgaven van gemeenten of van het ministerie van OCW? Gemeenten werken heel hard aan het bereiken van alle doelgroepkinderen: dat is namelijk voor de ontwikkeling van deze kinderen van groot belang, zoals ook in het hoofdlijnenakkoord staat. Gemeenten willen niet dat ouders van deze kinderen met hoge kosten te maken krijgen, waardoor ze niet deelnemen aan voorschoolse educatie. Gemeenten zullen ouders of kinderopvangorganisaties, die voorschoolse educatie bieden, mogelijk willen compenseren. Het niet-indexeren voor 2026 kan dus gevolgen hebben voor gemeentelijke budgetten en dat in gemeentelijk ‘ravijnjaar’ 2026, tenzij het ministerie van OCW bijdraagt aan de extra kosten.
Oproep
Het argument dat de (financiële) toegankelijkheid voor veel huishoudens sterk zal toenemen omdat het kabinet voornemens is het stelsel aan te passen door voor alle (werkende) ouders 96% van de kosten voor kinderopvang te vergoeden, snijdt voor 2026 geen hout. Ouders hebben daar in 2026 nog niets aan. De stelselwijziging zal immers niet eerder dan 2027 ingaan.
Bovendien zal, om recht te doen aan de belofte aan kiezers van bijna gratis kinderopvang, de stelselwijziging alleen werken als de hoogte van de maximum uurprijs (blijvend) passend is voor de kwaliteit die kinderopvang geacht wordt (en wil) leveren met een fatsoenlijk salaris voor onze medewerkers. Het niet-indexeren in 2026 werkt door in de jaren erna.
Wij snappen dat het hoofdlijnenakkoord leidend is en dat houdbare en bestendige overheidsfinanciën belangrijk zijn. Wij verzoeken het kabinet echter dringend het niet-indexeren van de maximale uurprijs in 2026 te heroverwegen. De sector heeft baat bij stabiel en consistent overheidsbeleid. Ouders moeten kunnen vertrouwen op betaalbare kinderopvang in de buurt die bij hen en hun kind past. Ondernemers moeten kunnen vertrouwen op een voorspelbare overheid die de beloofde continuïteit borgt. De overheid schendt dat vertrouwen door aan de indexatie van de maximum uurprijs te tornen. Het kabinetsbeleid is erop gericht geleidelijk toe te groeien naar het nieuwe stelsel. Wellicht kan een deel van het budget voor het ingroeipad voor 2026 ingezet worden om indexering van de maximum uurtarieven mogelijk te maken. Gelukkig geeft de Memorie van Toelichting bij het wetsvoorstel aan dat dit kan, artikel 1.7 tweede lid van de Wko biedt ruimte om de prijzen alsnog te verhogen. Deze verhoging kan in de loop van 2025 meegenomen worden in de aanpassing van het Besluit Kinderopvangtoeslag. Benut die ruimte om de betaalbaarheid en de toegankelijkheid van de kinderopvang goed (en continu) te monitoren en zo de plannen voor 2026 (hoogte van de maximumprijzen in relatie tot het ingroeipad) in lijn te brengen met de planning van het nieuwe stelsel.
We hopen dat het kabinet onze zorgen deelt en dat we gezamenlijk aan oplossingen kunnen werken.
Met vriendelijke groet,
Karen Strengers, voorzitter Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang (BMK)
Myrte van Gurp, directeur Pedagogisch Professionals in Kinderopvang (PPINK)
Natascha van der Post, voorzitter Branche Vereniging Ondernemers Kinderopvang (BVOK)
Gabriëlla Wijnberg, bestuurslid Stichting Nysa
Marjet Winsemius, directeur Stichting Voor Werkende Ouders
Bas van ’t Wout, voorzitter Brancheorganisatie Kinderopvang (BK)
25 juli 2024
Internetconsultatie: NIET indexeren KOT 2026
Als BVOK zijn wij tegen het niet verhogen van de KOT. Dit is een zeer negatief signaal naar de ouders en ondernemers toe. Na tot twee keer toe verzocht te hebben om een tussentijdse verhoging van de KOT met de sector Kinderopvang omdat de KOT achter loopt op de reële kostprijs van de kinderopvang is dit ook toegepast. Uit onderzoek blijkt dat het verschil tussen KOT een gevraagde uurprijs van de ondernemers kleiner is geworden. Dit is positief nieuws voor ouders maar ook voor ondernemers. Echter als we nu niet gaan verhogen zal het verschil tussen KOT een gevraagde uurprijs weet toenemen waardoor de toegankelijkheid van de kinderopvang achteruit gaat. De loonkosten, premies, huurkosten en inkoop kosten worden wel gewoon geïndexeerd. Het gevolg is dat de rekening van de eigen bijdrage voor ouders straks weer hoger wordt omdat de ondernemer wel zijn of haar kosten moet kunnen blijven betalen. De rek en reserves zijn op dus het bevriezen van de uurprijs zal geen optie zijn voor het merendeel van de ondernemers.
Voorkom dus een verzoek tot tussentijdse verhoging en indexeer de KOT WEL in 2026!
Vul de
internetconsultatie in en deel hem ook met ouders en andere belanghebbenden.
24 juni 2024
BVOK sluit aan bij onderhandelingen cao Kinderopvang 2025
Goed nieuws voor de sector Kinderopvang en voor (de leden van de) BVOK! Nu de cao Kinderopvang afloopt op 30 juni 2024 en daarmee de AVV op die cao én er een nieuwe AVV moet worden afgegeven op de cao Kinderopvang juli 2024-december 2024, zit de sector weer met een AVV-loze periode. In deze periode wordt per 1 juli 2024 de cao MKMB Kinderopvang weer actief voor haar leden. BVOK heeft de leden geïnformeerd dat zij de salaristabellen van de cao Kinderopvang april 2024 kunnen blijven volgen om de overgang zo klein mogelijk te houden.
Gelukkig hebben de cao partijen van de cao KO en BVOK na
gesprekken elkaar gevonden en zal BVOK aansluiten bij de onderhandelingen voor de cao (van de toekomst) Kinderopvang 2025 om samen tot één cao te komen. Daarmee is de cao MKMB opgezegd per 31 december 2024.
Op naar een constructieve samenwerking voor de cao van de toekomst!
18 juni 2024
Ondersteuningsportaal Toezicht Kinderopvang
Het ondersteuningsportaal Toezicht Kinderopvang is onlangs vernieuwd. Op dit portaal staan vragen en antwoorden waar toezichthouders informatie vinden om hun werk goed te kunnen doen. Het portaal is eigendom van GGD GHOR Nederland.
GGD GHOR Nederland heeft de taak om de GGD’en bij het toezicht op de kinderopvang en de gastouderopvang te ondersteunen en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), dat de kwaliteitseisen vaststelt, te adviseren. Het doel hiervan is het bevorderen van de kwaliteit en de uniformiteit van het toezicht.
Klik hier voor de link naar het portaal.
6 juni 2024
Aanpassing protocol Kindermishandeling
Het protocol kindermishandeling en grensoverschrijdend gedrag is op meerdere punten aangepast. Zo staat nu expliciet vermeld dat ook gastouders verantwoordelijk zijn voor wel of niet melding doen bij Veilig Thuis. Ook ontbrak op een aantal plekken de overleg- en aangifteplicht. Dit is toegevoegd.
In het ledenportaal is de nieuwe versie van het protocol terug te vinden evenals een brochure.
6 juni 2024
VOG voor kinderopvang en onderwijs
Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) kinderopvang geldt vanaf 1 juli 2024 ook voor professionals die in het primair onderwijs werken. Een aparte VOG voor het primair onderwijs is dan niet meer nodig.
17 mei 2024
BVOK over het coalitie akkoord
Na lang onderhandelen is dan eindelijk een coalitie akkoord gesloten met PVV, BBB, VVD en NSC.
BVOK heeft het akkoord doorgelezen en haar standpunten op onderdelen die voor de kinderopvang en ondernemen van belang zijn uiteen gezet. Hieronder het stuk over de stelselherziening en de complete visie in een pdf bestand om te downloaden.
“De stelselherziening kinderopvang (bijna gratis voor werkende ouders en
overheveling naar instellingen) wordt doorgezet.”
Ten eerste valt BVOK het woord
instellingen op. Sinds wanneer zijn wij als kinderopvangorganisaties een instelling? We zijn ondernemers die zich inzetten voor kwalitatief goede kinderopvang die kinderen voorbereiden op school en de maatschappij. BVOK ziet het woord instelling als negatieve wegzetting voor de kinderopvang. Zij ziet dan ook liever gewoon dat het woord kinderopvangorganisaties gebruikt wordt.
Ondertussen wordt er al een langere periode hard gewerkt aan de stelselherziening door de overheid. Waar dit vorig jaar in co-creatie met de sector ging gaat dat dit jaar op een andere wijze. Als sector mogen we input leveren. Echter om draagkracht te creëren blijft BVOK hameren op een volledige samenwerking waarin de ondernemers gehoord worden. Dit is van groot belang wil de sector een toekomst behouden waarin ruimte is voor ondernemerschap en vrije marktwerking. Dit heeft de sector namelijk gestimuleerd om te ontwikkelen en te groeien met de kwaliteit van nu.
In het coalitieakkoord wordt onder het onderwerp stelselherziening de “gratis kinderopvang” benoemd waarin overheid 96% vergoeding tot de maximum uurprijs (KOT niveau) vergoed en ouders 4% eigen bijdrage moeten betalen. Dit zou via directe financiering rechtstreeks naar de kinderopvangorgansaties gaan.
BVOK maakt zich ernstig zorgen over de juridische consequenties hiervan. Kan dit zonder dat de Kinderopvangorganisatie een groot risico op terugvorderingen loopt? Waar ligt welke verantwoordelijkheid? En hoeveel groter wordt de administratielast door de controle drang van de overheid, want waar geld wordt gegeven moet ook gecontroleerd worden. En gaan we niet stiekem met deze werkwijze naar publieke financiering? Het woord instellingen past hier dan wel heel goed bij.
Door de “gratis kinderopvang” gaat de vraag naar kinderopvang enorm toenemen. Iets wat de sector nog niet kan dragen. Er is simpelweg niet genoeg personeel, kindplaatsen en maatschappelijke bestemmingen om deze vraag op te vangen. Daarboven op is het nieuws dat de maximum uurprijs (KOT niveau) 2026 niet geïndexeerd wordt. Dit wordt een serieus probleem voor ouders, daar de eigen bijdrage straks hoger wordt.
Het doel wat de sector beoogd in het Kinderopvangakkoord wordt niet bereikt met deze voornemens. De toegankelijkheid die “gratis kinderopvang” zou worden vergroot wordt meteen afgedaan door de maximum uurprijs niet te verhogen. De maximum uurprijs is nog steeds niet op een realistisch niveau vastgesteld. Hiermee komt de betaalbaarheid voor lage en midden inkomens in gevaar.
Klik hier voor de volledige versie.
2 april 2024
Verbinding in de sector. Sector partijen stellen gezamenlijk het Kinderopvang akkoord op!
Waar het jaren heeft ontbroken aan samenwerking tussen de verschillende branchepartijen is het dan nu toch eindelijk gelukt. Doordat er politieke partijen met weinig aandacht voor kinderopvang een coalitie moeten gaan vormen heeft de sector het initiatief genomen tot een Kinderopvang Akkoord. Deze is al aangeboden aan de demissionair minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en wordt op 11 april tijdens het commissiedebat nogmaals onder de aandacht gebracht bij de (nieuwe) Tweede Kamer leden. Het belang van kinderopvang mag niet onderschat worden. De toegankelijkheid en betaalbaarheid wordt hiermee op de agenda gezet maar vooral ook een eenvoudiger en betrouwbaar systeem voor ouders en kinderopvangorganisaties.
Met het kinderopvang akkoord roept de sector de coalitie op de kinderopvang een serieuze plek te geven in hun toekomstplannen.
Lees
hier het akkoord.
15 februari 2024
Waarschuwing gebruik Babboe bakfiets
Veiligheid van bestuurders en kinderen staat voorop. De NVWA heeft aangetoond dat verschillende typen bakfietsen van Babboe onveilig zijn en tot zeer ernstig letsel kunnen leiden. Wij adviseren kinderopvangorganisaties en gastouders het advies van de NVWA op te volgen en de door de NVWA aangemerkte modellen voor de terugroepactie, ook om verzekeringstechnische redenen, niet meer te gebruiken.
In de kinderopvang worden bakfietsen regelmatig ingezet, vooral de elektrische variant. Wij dringen al jarenlang bij het Miniserie van Infrastructuur & Waterstaat aan op goed onderzoek en eenduidige en duidelijke wet- en regelgeving voor elektrische bakfietsen. Het ministerie heeft nieuwe regels opgetuigd voor de bestaande voertuigen die al gekeurd worden zoals de BSO-bus. Helaas zijn voor alle voertuigen die nu niet gekeurd worden, zoals deze e-bakfietsen, nog geen zichtbare stappen gezet.
We begrijpen dat dit advies heel vervelend is voor veel kinderopvangorganisaties die de Babboe bakfiets gebruiken en hopen dat ze snel alternatief vervoer kunnen regelen.
8 februari 2024
Vervolgfase kwaliteitscode
De sectorpartijen hebben in januari 2024 een bijeenkomst gehad over het vervolg van de kwalilteiscode ontworpen door 6 kindeorpvangondernemers. Om deze geschikt te maken voor alle kinderopvangondernemers moeten er verdere stappen gemaakt worden in het proces. Daar is BVOK ook bij betrokken.
In dit
document kun je verder lezen wat de stand van zaken is.
24 november 2023
Kinderopvang akkoord. Stip op de horizon voor coalitie!
Samenwerking op punten waarin we overeenkomen met de hele kinderopvangsector. BVOK heeft met de KOT verhoging hierin de eerste stap gezet en is tot een gezamenlijke oproep gekomen aan de Tweede Kamer om de KOT nog meer te verhogen. Dit is gelukt en heeft veel indruk gemaakt. Het stukje verbinding vinden we op de overeenkomsten en stip op de horizon voor de kinderopvang. Zo ook nu de verkiezingen zijn geweest. Het is van belang de toekomstige kamerleden te laten zien dat de kinderopvangsector een aantal speerpunten van groot belang acht als uitgangspunt in het toekomstig kinderopvangbeleid. Daarom publiceert zij dan ook juist vandaag een gezamenlijk Kinderopvang akkoord.
Deze kun je terug vinden via
deze link. Deel deze met kranten/media contacten om je heen. Dit is weer een goede stap in de richting en wat wij als sector belangrijk vinden voor de toekomst.
7 november 2023
Extra verhoging KOT 2024!
De Tweede Kamer heeft een amendement aangenomen om de maximum uurprijzen voor kinderopvangtoeslag in 2024 extra te verhogen. Op deze manier gaat de maximum uurprijs beter aansluiten bij de tarieven die ouders moeten betalen voor kinderopvang. Om dit te kunnen realiseren werkt minister Van Gennip (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) aan een spoedwijziging van het Besluit kinderopvangtoeslag.
De maximum uurprijzen worden vanaf 2024 voor alle opvangsoorten tot 2,95% boven het huidige gemiddelde tarief verhoogd. Dit betekent dat de maximum uurprijs voor de dagopvang stijgt naar € 10,25. Voor de buitenschoolse opvang stijgt het bedrag naar € 9,12 en voor de gastouderopvang stijgt de uurprijs naar € 7,53. Deze extra verhoging van de maximum uurprijs kost € 508 miljoen en komt bovenop de reguliere verhoging van ongeveer 6% die al was aangekondigd.
Het is de bedoeling dat de extra verhoging van de maximum uurprijzen niet tot hogere tarieven voor ouders leidt. Minister Van Gennip gaat hierover met de sector in gesprek. De kinderopvangsector is een marktsector.
Dienst Toeslagen zal ouders vanaf eind december 2023 al hogere voorschotten uitbetalen op basis van de nieuwe maximum uurprijzen, nog voor het Spoedbesluit definitief is vastgesteld. Toeslagen loopt daarmee vooruit op de besluitvorming, zodat ouders zo snel mogelijk over de hogere voorschotten kunnen beschikken. Hiermee wordt voorkomen dat ouders halverwege 2024 met terugwerkende kracht een eenmalig afwijkend hoger bedrag aan kinderopvangtoeslag ontvangen, wat tot verwarring kan leiden.
De spoedwijziging van het Besluit kinderopvangtoeslag wordt zo spoedig mogelijk opengezet ter openbare (internet)consultatie. Iedereen die dat wil, kan dan op internetconsultatie.nl reageren.
7 november 2023
Verduidelijking uren inzet pedagogisch beleidsmedewerker
Onlangs communiceerde GGD GHOR onderstaand bericht naar alle houders in de kinderopvang:
"Geachte houder van kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang,
Betreft: Berekening uren inzet van de PBM’er,
De uren die de pedagogisch beleidsmedewerker (PBM) wordt ingezet betreft uren die moeten worden besteed aan het coachen van medewerkers en de totstandkoming en implementatie van pedagogische beleidsvoornemens van pedagogisch beleid. Gebleken is dat de vereiste inzet PBM soms is geïnterpreteerd als aantal uren of fte waarvoor de PBM’er is aangesteld.
Voor alle houders geldt dat de inzet het werkelijk aantal uren betreft dat door een houder moet worden gerealiseerd om te voldoen aan de wettelijk eis. Dit is dus voor het bieden van coaching -minimaal- 10 uur per fte aangestelde beroepskrachten en 50 uur per geregistreerde vestiging besteed aan totstandkoming en implementatie van pedagogische beleidsvoornemens. Het ministerie van SZW en VNG zijn betrokken bij deze verduidelijking en de brancheorganisaties BK en BMK zijn hierover geïnformeerd."
Wat valt op: BVOK is weer niet geïnformeerd! Dit heeft zij inmiddels te kennen gegeven bij GGD GHOR
Standpunt BVOK: wij zijn het oneens met deze interpretatie en werkwijze. Het blijkt maar weer eens dat de sector zelf niet betrokken wordt. Het is van belang dat houders worden bevraagd op dit onderwerp en hoe dit nu echt in de praktijk plaats vindt. Daarbij kun je niet na vijf jaar de wijze van interpretatie zelfstandig wijzigen en dit mededelen aan de sector. Houders krijgen dit bericht nu pas en hebben hier niet op kunnen sturen. Krijg je een inspectie op dit onderwerp, doe dan een beroep op verzachtende omstandigheden omdat je pas in november 2023 bent geïnformeerd over deze wijziging. Daarbij verzamelen wij alle casussen om te strijden voor een onafhankelijk meldpunt waar misstanden als deze gemeld kunnen worden. Krijg jij hiermee te maken mail dan naar info@ondernemerskinderopvang.nl
Opinie
Onze voorzitter Natascha vd Post schrijft een opiniestuk over de actuele stand van zaken.
Maart 2024
Kleine kinderopvangondernemers stoppen!
Deze week bereikte mij weer een bericht van een kleine kinderopvangondernemer die gaat stoppen. Wanneer ik hem vraag naar de reden zegt hij het volgende: “De reden dat wij het verkocht hebben is zoals ik hoor van vele kleine ondernemers in de kinderopvang hetzelfde.
Regeldruk vanuit de overheid, jarenlange giga krapte in de arbeidsmarkt, veranderingen in de markt en concurrentie van de grote partijen om ons heen.
Daarbij kwam voor ons nog een nieuwbouw project bij die er aan komt en we te maken zouden krijgen met een aanbestedingsprocedure, dat wij het dan zouden moeten opnemen tegen grote partijen.
Dit was voor ons niet te doen als kleine organisatie waar we de mankracht niet voor hebben.
Ik ben bang dat er steeds meer kleine ondernemers gaan stoppen vanwege dezelfde punten”, aldus de kinderopvangondernemer.
Deze tendens lijkt zich in de afgelopen jaren steeds meer voor te zetten. Via diverse verkoop- en bemiddelingsbureaus horen we dezelfde verhalen.
De mate van belangrijkheid van de kleine ondernemer wordt ernstig onderschat. Kleine ondernemers zijn vaak lokaal gevestigd en hebben een grote maatschappelijke waarde in hun omgeving. Doordat zij ouders vaak persoonlijk kennen, korte lijnen binnen de organisatie kunnen zij snel schakelen. Persoonlijke en hoogwaardige kinderopvang is dat wat zij bieden. Plus het feit dat ouders niet hele omwegen hoeven te maken naar het eerstvolgende grotere dorp om hun kinderen op te laten vangen. Ouders hechten veel waarde aan opvang, het liefst zo dicht mogelijk bij huis. Echter met de beperkte maatschappelijke bestemmingen zal dit steeds minder voorkomen. Gemeentes voeren complexe langdurige procedures om bestemmingen geschikt te maken voor iets super essentieels als kinderopvang in de buurt van ouders.
Als BVOK voorzitter heb ik het al vaker gezegd. De mate van snelheid van veranderende regel en wetgeving zorgt ervoor dat je als ondernemer constant moet schakelen. In plaats van even een pas op de plaats te kunnen doen en je op het primaire proces te kunnen richten moet je je alweer voorbereiden op nieuwe veranderingen. De veranderingen die er nu aankomen hangen als een zwaard van Damocles boven de hoofden van ondernemers: nieuw stelsel met verzwaarde administratieve lasten, personeelstekorten waar nog veel te weinig op geanticipeerd wordt, herijking van de wet IKK waar net niet de essentie geraakt wordt voor kleine ondernemers. Ondertussen lopen kosten op, wil een ondernemer het liefst zijn of haar uurprijs betaalbaar houden voor ouders maar is er eigenlijk te weinig geld beschikbaar om bijvoorbeeld te toegenomen huurprijzen te kunnen betalen. Grotere partijen hebben door hun grotere opvangcapaciteit meer ruimte in het opvangen van deze kosten.
Daar waar de aandacht bij het kind (en ouder) zou moeten zijn, staat vooral de poespas erom heen centraal. Als je mij vraagt wat ik het liefst zou willen voor de kleine kinderopvang ondernemers: rust en tijd om orde op zaken te stellen, verbeteringen op de werkvloer aan te brengen zodat de kwaliteit van de kinderopvang nog beter wordt en kinderen, ouders en werknemers dit ook gaan merken, dit is namelijk het doel van de kinderopvang ondernemer.
Kinderopvang en gastouderopvang nog steeds niet serieus genomen!
Ik durf het bijna niet meer te zeggen maar tot mijn grote verbazing… Inmiddels is het geen verbazing meer maar een grote teleurstelling dat de sector Kinderopvang en gastouderopvang wederom niet serieus wordt genomen door de politiek en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Vorige week kwam het bericht naar buiten dat de kinderopvangtoeslag met maar liefst 6,01% omhoog ging. Dat lijkt heel mooi maar herinner je de discussie van vorig jaar nog. Toen was een deel van de verhoging een correctie van het jaar daarvoor. Die lijkt bij de vaststelling van 2024 helemaal verdwenen. De tussentijdse correctie begin 2023 blijkt ook nu veel te laag te zijn. Ook de vaststelling voor 2024 komt niet eens in de buurt van de inflatie, weet je nog: huurprijzen met minimaal 8% omhoog, cao flink omhoog, energie prijzen soms wel meer dan verdubbeld. Maar dat lijkt men even vergeten. Daar komt nu boven op dat de berichtgeving vanuit SZW niet juist is. Er gaat namelijk nog € 0,02 van de verhoging af. De werkelijke verhoging wordt dus 5,81% voor de kinderopvang en 5,69% voor de gastouderopvang. Je begrijpt naast het feit dat de verhoging veel te laag is wordt het voor kinderopvangondernemers en gastouders bijna onmogelijk om hun bedrijf nog voort te zetten. Het doel om kinderopvang toegankelijker te maken uit het coalitieakkoord wordt compleet om zeep geholpen. Ondanks dat het nieuwe stelsel is uitgesteld zou het nu al een mooie stap zijn om de vergoeding voor ouders te verhogen (zeker voor de lage inkomens) zodat meer kinderen van de opvang gebruik kunnen maken. Wellicht motiveert dat ondernemers en organisaties dan meer aanbod te creëren in plaats van te stoppen. Een win win situatie lijkt me.
Transparantie, zorgvuldigheid en vertrouwen zijn kernwoorden die zo belangrijk zijn bij dit soort processen. Helaas blijkt door dit soort onvolledige berichtgeving dat dit lastig is. Wat zouden we graag als Branchevereniging het belang van kinderopvang willen benadrukken. Zonder kinderopvang geen Werkgelegenheid. Zonder kinderopvang geen sociale maatschappij. Zonder kinderopvang geen toekomst!
Klik
hier voor het laatste stuk: Ezeltje prik.
Bijna gratis kinderopvang een goed plan?
Met een nieuw kabinet komen ook nieuwe plannen. Het is al even bekend dat een "gratis kinderopvang" er ook onder valt. Overheid geeft aan ouders nog maar voor 5% te belasten met de kosten van de kinderopvang. Zij hoopt hiermee dat ouders meer gebruik gaan maken van de kinderopvang en de arbeidsmarkt een impuls krijgt. Daarbij is het goed voor de ontwikkeling van kinderen om gebruik te maken van kinderopvang.
Het gevolg van dit plan is een enorme druk op de kinderopvang. Naast een toenemende vraag, wordt ook meer personeel gevraagd. Locaties zullen moeten worden uitbereid. Helaas gaat dit niet zomaar want veel huur of kooplocaties hebben geen en/of krijgen geen bestemming maatschappelijk. De kinderopvangsector dreigt dus helemaal vast te lopen. BVOK stelt dat dit plan net als de directe financiering niet haalbaar is.
Lees
hier ook het artikel van Patricia Huisman waarin zij uitlegt dat het concept gratis kinderopvang geen haalbaar concept is.
16 november
Tweede Kamerdebat Gratis Kinderopvang
Bestuurslid Ben Schnieders is geïnterviewd door de NOS. Hieronder is het interview te luisteren.