Archief nieuws

Nieuws ARCHIEF BVOK



18 september 2023
Akelig stil rondom KOT


Haal €500 miljoen voor ouders met kinderen nu van de plank!


Wij als BVOK vonden het akelig stil rondom KOT. Iedereen weet dat de kinderopvangtoeslag vergoeding veel te laat is vastgesteld. Maar er was totaal geen geluid op dit onderwerp. BVOK heeft daarom een oproep gedaan aan alle sectorpartijen om haar stem te laten horen. Gezamenlijk hebben zij een opiniestuk en
persbericht opgesteld. Dit bericht zal zo breed mogelijk gedeeld worden.


Deze week presenteert het kabinet de begroting van volgend jaar waarin cruciale keuzes gemaakt moeten worden om de bestaanszekerheid van Nederlanders te versterken. Ouders met jonge kinderen hebben dit het hardst nodig, aangezien de kosten voor de kinderopvang stijgen en de

overheid al jarenlang niet haar eigen afspraken nakomt voor voldoende vergoeding voor de kinderopvang. Voor 2025 is er bijna 500 miljoen gereserveerd voor ‘betaalbare kinderopvang’. Als je gezinnen nu wilt helpen, moet dat bedrag in de begroting van 2024 komen. Help gezinnen en haal dit bedrag voor 2025 naar voren en dicht het gat in de huishoudboekje van ouders met kinderen in de kinderopvang. Die oproep voor meer bestaanszekerheid doen de

gezamenlijke kinderopvangbrancheorganisaties BK, BMK, BVOK en Nysa samen met oudervertegenwoordigingen BOinK en VWO en de beroepsvereniging voor

kinderopvangmedewerkers PPINK aan de Tweede Kamer en het kabinet.



22 juni 2023

Kwaliteitseisen per 1 juli aangepast. Wat vinden we daar nu eigenlijk van?

n.a.v interview Kinderopvangtotaal.

·    Hoe kijken jullie naar de versoepelingen? Welke voordelen? Zijn er ook nadelen/zorgen?

De BVOK kijkt met optimisme naar de aanpassingen die nu gedaan zijn. Eindelijk een actie rondom terugdringen van onnodige regeldruk. De wet IKK bracht veel regelgeving mee die in de praktijk niet uitvoerbaar bleek of in ieder geval het beoogde doel t.b.v. verbetering miste. Dit is een eerste stap in de goede richting. 

De drie-uursregeling 

Feitelijk gaan we terug naar de regel van voor de IKK. 

De versoepeling qua administratieve lasten doet aan Kwaliteit niets te kort.

Met de versoepeling beschrijft een organisatie nog steeds in grote lijnen hoe ze de regeling op verantwoorde wijze toepast. Met de vorige werkwijze moest alles zodanig in detail beschreven worden dat dit in de praktijk niet realistisch was. Werken met mensen is niet elke dag exact hetzelfde. Ook de samenstelling van groepen verschilt van tijd tot tijd. 

Dit vraagt om een duidelijk kader met realiteitszin. De wijziging is wat BVOK betreft een zinvolle verbetering.


VGC

Het kon niet uitblijven dat het VGC ook onder de aandacht werd gebracht.

Deze regel is moeilijk uit te voeren zeker nu de sector onder druk is komen te staan door het grote personeelstekort. Zo werd duidelijk hoe dichtgetimmerde regelgeving al snel haaks op de praktijk komt te staan. De definitie van het VGC is nergens terug te vinden. Dit is de basis voor een goede discussie; vanuit welk perspectief kijken wij naar een Vast gezicht in het kader van veiligheid. Vanuit het kind, de organisatie, het team o.a.?

Wat BVOK betreft vanuit veiligheid voor het kind. Om die reden zal zij zich in de toekomst in blijven zetten om ook een Beroepskracht in opleiding die meerder dagen aanwezig is, anders dan een invalskracht, als Vastgezicht mee te laten wegen. 


·     Evt advies/tips voor houders en managers om de versoepelingen in goede banen te leiden?

Wij adviseren een houder om zorgvuldig om te gaan met het beschrijven van hoe zij de regels toepast, waarin ook de uitzonderingen meegewogen worden.

Betrek vooraf ook de inspectie om vragen te stellen wanneer zich onvoorziene ontwikkelingen voordoen die het vastleggen onder druk zetten.


21 juni 2023

Rapport SCP-CPB: nieuwe stelsel niet haalbaar
Klik
hier voor het rapport
Klik
hier voor reactie BVOK


Het nieuwe stelsel, impact en advies BVOK


BVOK heeft het afgelopen deelgenomen aan de Greenfield om een basis te leggen voor het nieuwe stelsel. Het is duidelijk dat men toeslagen wilt afschaffen, meer toegankelijkheid ambieert en het stelsel makkelijker wilt maken voor ouders. In de afgelopen maanden zijn werkgroepen met expertisedeelnemers (denk aan ondernemers uit de branche, beleidsmakers en uitvoerders) hard aan het werk gegaan om een basis beschrijving te maken. Dit wordt de baseline genoemd. In de baseline staat het nu voorlopige ontwerp hoe het nieuwe stelsel eruit zou moeten gaan zien. Echter heeft dit ontwerp een behoorlijke impact op de sector. Om dit goed in beeld te brengen heeft het Waarborgfonds een impactanalyse gemaakt. De conclusie van het Waarborgfonds is dat het nieuwe stelsel invoeren wel haalbaar is maar dat vooral voor de kleinere ondernemers ondersteuning moet komen. Ondertussen heeft de minister SZW in april besloten het stelsel uit te stellen tot 2027. Maar het project ligt niet stil. Als BVOK mochten wij een zienswijze op de impactanalyse schrijven. Wij achten het nieuwe stelsel zeker niet haalbaar. Daarbij wordt geen enkel doel uit het coalitie akkoord nageleefd. Als laatste zijn alle branchepartijen om een advies te geven in hoe nu verder. Alle stukken zijn hieronder terug te lezen.


Impactanalyse plus zienswijze
Advies BVOK toekomst nieuwe stelsel



Per 1 juli wijziging 3 uursregeling en vaste gezichten criterium

3 uursregeling

Wat verandert er? 

Een houder die tien uur aaneengesloten opvang biedt, mag drie uur per dag afwijken van de beroepskracht-kindratio (BKR). In het pedagogisch beleidsplan hoeft de houder niet meer de exacte tijdstippen vast te leggen waarop de houder drie uur per dag afwijkt van de BKR. In het pedagogisch beleidsplan neemt de houder de algemene kaders op over de inzet van het personeel, de BKR en het afwijken hiervan volgens de drie-uursregeling. 

Wat moet de houder doen? 

De werkwijze, maximale omvang en leeftijdsopbouw van de groepen zijn al vereisten die beschreven moeten staan in het pedagogisch beleidsplan. 

Alle houders nemen aanvullend in het pedagogisch beleidsplan algemene kaders op over de inzet van het personeel, de BKR en het afwijken hiervan volgens de drie-uursregeling. De houder geeft per kindercentrum aan: 

hoeveel beroepskrachten, afhankelijk van de BKR, per groep ingezet worden en wat daarbij de gangbare personeelsdiensten en de reguliere pauzetijden zijn (let op: dit geldt ook voor houders die geen gebruik maken van de drie-uursregeling); 

in welke situaties wordt afgeweken van de BKR; 

welke pedagogische afwegingen daarbij gelden; 

hoe aandacht wordt besteed aan de behoeften van het kind als er minder beroepskrachten worden ingezet. 


Welke verplichting geldt er nog meer? 

Alle houders moeten een overzicht van de ingezette beroepskrachten en presentielijsten van kinderen (inclusief een indicatie van de aankomst- en vertrektijd van de kinderen) opstellen en bijhouden. Dit geldt ook voor houders die geen gebruik maken van de drie-uursregeling. Aan de hand van dit overzicht kan de toezichthouder toetsen of aan de BKR wordt voldaan en maximaal drie uur per dag wordt afgeweken van de BKR. 

Het is niet nodig om de precieze pauzetijden van de beroepskrachten op te nemen in het overzicht. De tijden waarop met pauze wordt gegaan kunnen – bijvoorbeeld als de situatie op de groep daarom vraagt – afwijken van de diensttijden. Er wordt vastgehouden aan de pauzeduur zoals deze is opgenomen in de kaders in het pedagogisch beleidsplan. 

Wanneer moet dit in het pedagogisch beleidsplan staan? 

De houder moet uiterlijk 1 juli 2023 het pedagogisch beleidsplan hebben aangepast. De oudercommissie heeft adviesrecht op het pedagogisch beleidsplan. Dit betekent dat de oudercommissie vóór 1 juli 2023 advies moet geven over deze aanpassing van het pedagogisch beleidsplan. 


Vaste gezichten criterium

Wat verandert er? 

Het vaste gezichtencriterium verandert niet, maar houders mogen vanaf 1 juli 2023 wel tijdelijk een andere beroepskracht inzetten dan een vast gezicht. Dit mag als een vast gezicht ziek is, verlof heeft of op vakantie is. In die situaties mag de houder een andere beroepskracht inzetten, in plaats van het vaste gezicht. De houder moet dan wel aan een aantal voorwaarden voldoen: 

afwijken is alleen toegestaan in situaties waarbij volgens het vaste gezichtencriterium maximaal twee of drie vaste gezichten worden toegewezen, dus niet in situaties waarbij er vier vaste gezichten toegewezen mogen worden; 

er is geen ander vast gezicht beschikbaar dat ter vervanging van het afwezige vaste gezicht kan worden ingezet; 

het vaste gezicht dat uitvalt door ziekte, vakantie of verlof mag niet langer dan vier aaneengesloten weken afwezig zijn; 

de houder heeft in het pedagogisch beleidsplan opgeschreven hoe, bij het inzetten van een andere beroepskracht, de emotionele veiligheid en stabiliteit van het kind wordt geborgd. 


Wat moet de houder doen? 

In het pedagogisch beleidsplan moet de houder aangeven of de houder tijdelijk van het vaste gezichtencriterium wil afwijken als dat nodig zou zijn. En hoe de houder de emotionele veiligheid en stabiliteit van het kind in die situatie borgt. Dat doet de houder door op te schrijven welke stappen worden gezet als een andere beroepskracht wordt ingezet en welke overwegingen de houder daarin meeneemt. Een voorbeeld daarvan is dat de houder als eerste een andere vertrouwde beroepskracht van de eigen groep inzet en als dat niet mogelijk is een vertrouwde beroepskracht van een aangrenzende groep of een vertrouwde vaste invalkracht. 

Wanneer moet dit in het pedagogisch beleidsplan staan? 

De houder past het pedagogisch beleidsplan aan als de houder tijdelijk een andere beroepskracht in wil kunnen zetten als een vast gezicht afwezig is door ziekte, vakantie of verlof. De oudercommissie moet advies hebben gegeven over deze aanpassing in het pedagogisch beleidsplan, voordat er tijdelijk een andere beroepskracht dan een vast gezicht ingezet kan worden.


Klik hier voor de informatieflyer


29 maart 2023

Maximum uurprijs, wel of niet?
BMK doet wederom een oproep tot het vaststellen van een maximum uurprijs. Doet dit de sector goed, of is dit desasteus.

BVOK vertelt:

Het bekendmaken van de “gratis kinderopvang” heeft een hoop ouders en in eerste instantie ook een aantal kinderopvangorganisaties blij gemaakt. Er was weer een stip op de horizon waardoor kinderopvang toegankelijker zou (moeten) worden. Het is de basis van de samenleving. Het maakt dat ouders kunnen werken. 

Degene die wat dieper in de systematiek van “gratis kinderopvang” duikt, merkt al gauw dat deze niet zo gratis is als men dacht. De uurprijzen van de kinderopvangorganisaties liggen namelijk behoorlijk hoger dan de grens van de overheidsvergoeding. Dit betekent dat ouders niet slechts 4% eigen bijdrage hebben maar gemiddeld wel tot 17% eigen bijdrage betalen. 

Het is een feit dat de kinderopvangtoeslag jaren lang te laag is geïndexeerd. De kosten voor kinderopvangorganisaties stijgen wel mee met minimaal de inflatie en organisaties worden dus gedwongen om de uurprijs mee te verhogen. Voor 2024 ligt de verwachting niet anders. Door wederom een te lage indexatie blijven organisaties genoodzaakt om een hogere uurprijs toe te passen. Het ministerie heeft de verhoging van eind 2022 (voor 2023) gefinancierd met een deel van de indexatie bedoeld voor 2024. Niet om die winsten te maken, niet om zelf in een groot huis te wonen! Nee puur om alle medewerkers aan het werk te houden en kinderopvang te kunnen bieden met een goede kwaliteit. Nu is er een oproep om een maximum uurprijs vast te stellen. Dit zou de sector om zeep helpen. Zowel regionaal als lokaal worden er met andere prijsmodellen gewerkt. Sommige locaties van organisaties zijn heel duur en organisaties die bij scholen in zitten betalen verhoudingsgewijs minder huur. Daarnaast is de financiering van een organisatie ook een factor die mee gewogen moet worden in het vast kunnen stellen van een uurprijs. Bij het vast stellen van een landelijke maximum uurprijs kunnen de individuele factoren van elke organisatie niet meegewogen worden. Dit kan wel wanneer je een vrije marktwerking houdt zonder maximum uurprijs. 

BVOK vreest dan ook voor de sector. Het invoeren van een maximum uurprijs zal voor de “kleinere” organisaties die vaak toch relatief hogere kosten hebben de nekslag geven. De gezonde concurrentie waardoor kwaliteit en aanbod gewaarborgd wordt zal compleet worden overgenomen door eenheidsworst. BVOK roept op tot het toegankelijk houden van de kinderopvang voor ouders met een kleine beurs en voor kleinere ondernemers


3 december 2022

Extra verhoging KOT

Het kabinet heeft besloten om de maximum uurprijs voor kinderopvangkosten verder te verhogen. De maximum uurprijs stijgt volgend jaar met een extra 0,94% voor alle vormen van kinderopvang. Daardoor krijgen ouders een hogere vergoeding via de kinderopvangtoeslag, wegens de hoge inflatie in 2022. Dit schrijft minister Van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.

De maximum uurprijs voor de dagopvang gaat in totaal met 6,54% omhoog naar € 9,06. Voor de buitenschoolse opvang stijgt de maximum uurprijs eveneens 6,54% naar € 7,79. De maximum uurprijs voor de gastouderopvang stijgt met 4,29% naar € 6,80. Het kabinet heeft besloten om deze extra verhoging nu aan te kondigen, en daarmee af te wijken van de reguliere systematiek, zodat ouders snel weten waar ze aan toe zijn en de uitwerking in gang gezet kan worden.


BVOK is blij met het gebaar naar ouders maar met een verhoging naar 6,54% waarvan eigenlijk nog ruim 2% van vorig jaar is voldoet de minister nog steeds niet aan de kostenstijging in de kinderopvang. De sector verhoogt de tarieven tussen de 8,5% en 10%. De minister zou dieper in de buidel moeten kunnen tasten daar in de miljoenennota zelfs minder uitgaven voor KO-toeslag waren voorzien aar werkgevers meer gaan bijdragen. Een (te) groot deel van de kostenstijging komt nog steeds bij ouders te liggen. Fijn dat minister van Gennip luistert naar de signalen maar de compensatie is eigenlijk te weinig.
Eerste signalen van ondernemers:

" Maar het is veel te laag, het is een kleine correctie die nu de weg af snijdt voor de hele compensatie. We missen minstens 3%."

" Het is iets, maar inderdaad een doekje voor het bloeden."

" Reactie is verbazing. maar ook een grote teleurstelling. Het is gewoon een fooi."


BVOK heeft de voorkeur voor een volledige reparatie van de KOT volgens de indexberekening uit het artikel van Buitenhek zodat ondernemers hun medewerkers ook kunnen verlonen volgens indexatie en hun bedrijf financieel gezond kunnen houden.

https://www.buitenhek.nl/publicaties/transparantie-over-indexeringstekort-toeslagtarieven 



16-11-2022

Gratis Kinderopvang NOS interview
Het Tweede Kamerdebat over de kinderopvang en met name de Gratis Kinderopvang vindt plaats.

Voorafgaand is Ben Schnieders, bestuurslid BVOK en eigenaar Kiddoo geïnterviewd op dit onderwerp. Rechts onderaan deze pagina kun je het interview luisteren.


14-11-2022
Dringende oproep Tweede Kamer commissie!

Om 18.00 uur is een dringende oproep aan de Tweede Kamercommissie verstuurd. Namens de sector Kinderopvang heeft Stichting Nysa in samenwerking met Brancheorganisatie Kinderopvang (BK), BVOK, Voor werkende Ouders en BOinK een dringende oproep (
per brief) gedaan om aandacht te vragen voor een onjuiste berekening van het maximum uurtarief voor 2023. Woensdag 16 november vindt er een commissiedebat over kinderopvang plaats. De commissieleden praten over de stelselherziening Kinderopvang en met deze oproep willen wij de maximale vergoeding van het uurtarief 2023, ter discussie stellen!


6 november 2022

Petitie: Verhoog de kinderopvangtoeslag!


Een hoop rumoer in het nieuws deze week. RTL Nieuws heeft een aantal nieuwartikelen naar buiten gebracht aan de hand van een onderzoek van TO BE Kinderopvang over de uurprijzen 2023. Daaruit komt naar voren dat ouders met lagere inkomens soms wel 40% duurder uit zijn. Minister van Gennip heeft daarop een reactie gegeven met de conclusie dat de KOT niet wordt verhoogd. Volgens haar is er meer dan genoeg winst in de sector en kan de inflatie daar betaald van worden.

BVOK is het hier niet mee eens. Het verdienmodel zit in de kinderopvang in het aantal kindplaatsen. Hoe meer kindplaatsen hoe groter het verdienmodel. Wat hier (weer) vergeten wordt is dat van de 3410 ondernemers in de kinderopvang het merendeel een kleinere ondernemer is. Deze kan dus niet de inflatie zelf opvangen vanuit de winst. Het is dan ook niet voor niets dat ondernemers zich " gedwongen" voelen om een uurprijs boven KOT vast te stellen.

Om toch actie te voeren heeft BVOK een petitie online gezet. Zij wil deze aanbieden aan de Tweede Kamer.

We vragen houders, ouders, medewerkers en gastouders om deze te tekenen en te delen.

Klik hier voor de petitie.



4 november 2022

Kinderopvang fors duurder aldus onderzoek RLT Nieuws

TO BE Kinderopvang heeft een vragenlijst onder houders verstuurd over de nieuwe tarieven 2023 ter vergelijking met tarieven 2022. Daaruit komt de conclusie dat ouders soms 40% duurder uit zijn. De doelstelling uit het coalitieakkoord lijkt in deze financieel onzekere tijd niet gehaald te kunnen worden.

Zie hier het artikel.


4 november 2022
Internetconsultatie

Het Besluit kwaliteit kinderopvang bevat twee kwaliteitseisen - en bepalingen die hieraan raken voor het pedagogisch beleidsplan – die knellen in de praktijk, zeker in combinatie met de huidige personeelskrapte en werkdruk in de sector. Daarom doet de regering in nauwe samenspraak met sectorpartijen in de kinderopvang, een voorstel voor aanpassing van deze twee eisen, te weten de drie-uursregeling en het vaste gezichtencriterium. Via de internetconsultatie kun je je reactie geven op deze twee items.


12 oktober 2022

Energiekosten in de kinderopvang

We nodigen je uit om als ondernemer/houder de enquête over de energiekosten in de kinderopvang in te vullen. Directie Kinderopvang (SZW) en de branchepartijen willen goed in beeld krijgen wat de effecten zijn van de prijsstijging gas en stroom voor de kinderopvang zodat bepaald kan worden of een energieplafond voor ondernemers kan helpen en of dit voldoende zou zijn. BVOK heeft samen met BK en BMK deze enquête samengesteld.
We willen jullie vragen deze voor woensdag 19 oktober in te vullen. Heb je meerdere locaties vul dan de gegevens voor de locatie in die de hoogste stijging in energiekosten heeft. 


Klik hier voor het invullen van de enquête.


22 september 2022
Kinderopvang wordt genoemd op Prinsjesdag

Voor het eerst in jaren wordt de kinderopvang genoemd op Prinsjesdag. We staan aan het begin van herziening van het kinderopvangstelsel. Waar voorheen wetten en regels beetje bij beetje aangepast werden is nu het plan een heel nieuw stelsel op de zetten waarbij ouders zoveel mogelijk gecompenseerd worden, de financiering een beter systeem moet worden en wet en regelgeving aangepast worden aan de hand van de evaluatie wet IKK. BVOK juicht het toe dat ouders minder hoeven te gaan betalen voor kinderopvang. Kinderopvang moet voor iedereen toegankelijk blijven. Echter maakt zij zich wel zorgen over het "vrije" ondernemerschap in dit nieuwe stelsel. Ook het doorzetten van de plannen wat zorgt voor toename in vraag naar kinderopvang en dus een nog groter personeelstekort is zorgelijk. Het personeelstekort moet eerst aangepakt worden voordat dergelijke plannen kunnen worden uitgevoerd.
Het betaalbaar houden van de kinderopvang is ook een grote zorg van de ondernemers in de kinderopvang. Met de huidige KOT en KOT 2023 moet de kinderopvang kiezen of delen: investeren in kwaliteit is geen optie omdat de kosten vele malen hoger uitvallen. Het openhouden van groepen en locaties heeft nu de grootste prioriteit.


Klik
hier voor de miljoenennota Prinsjesdag


20 juli
Informatieflyer inzet ZZP-er vs loondienst

Omdat het personeelstekort steeds erger wordt en er op korte termijn niet echt een oplossing hiervoor is zien we een enorme groei in het aantal ZZP-ers. Ook de tarieven die gerekend worden reizen de pan uit. Naast de vraag of dit goed is voor de kwaliteit komen er steeds meer signalen dat deze inzet onbetaalbaar is en wordt. Organisaties raken hun vaste medewerkers kwijt omdat het werken als ZPP-er met hoge tarieven lokt. Echter wat medewerkers die de overstap willen maken nog wel eens vergeten is het hoge risico wat hieraan verbonden is.
BVOK heeft op verzoek van een lid een flyer ontwikkelt die gedeeld mag worden met medewerkers die overwegen een overstap te maken. Het is namelijk echt niet altijd voordelig om als ZZP-er aan het werk te gaan en dit brengt ook een hoop extra werk met zich mee
.
Klik
hier om de informatieflyer te downloaden.



Visie BVOK op Kinderopvang


De kinderopvang: een sector met achterstallig onderhoud in democratie en recht


Op het gebied van de beslisstructuur en besliscultuur: ondernemers weten al lang niet meer wie er allemaal mee beslissen en ook niet hoe dat beslisproces gaat. Niemand legt verantwoording af. Daarom is speerpunt bij BVOK: zorgen voor transparantie 

Op het gebied van ondernemersrechten. In wetgeving en de werkpraktijk worden rechten van ondernemer geschonden: als marktpartij, als burger in relatie met de overheid, en in het toezicht, als onder toezicht staande. Daarom is speerpunt bij BVOK: zorgen voor erkenning van en respect voor rechten van de ondernemers.   


De kinderopvang: een sector die vernieuwing nodig heeft 


Met het oog op een stabiele toekomst is vernieuwing van de sector nodig. Allereerst door de bestaande beslisstructuur met talloze belangenpartijen te doorbreken. BVOK kiest daarom voor een onafhankelijke Adviesraad Kinderopvang die uitsluitend werkt vanuit het algemeen belang van de kinderopvang en fungeert als enige gesprekspartner voor de overheid. 

Daarnaast door het conflictmodel en het polariseren te vervangen voor verbinden. In de arbeidsrelatie tussen werkgever en werknemer, zoals in onze CAO MKMB Kinderopvang, maar ook tussen de toezichthouder en de ondernemer: op basis van een algemeen gedeelde visie op wat er echt toe doet voor kinderen, dus niet individu-afhankelijk, met objectiveerbare en controleerbare oordelen en met vertrouwen in de ondernemer in plaats van alsmaar dat dader-denken. 


De kinderopvang: een sector die uit balans raakt 

De kinderopvang raakt uit balans, door onrealistische wensen over haar rol in de ontwikkeling van kinderen en het grote personeelstekort De kinderopvang is niet de ‘hoofdopvoeder’ en kan dat ook niet zijn. Dat zijn de ouders. De kinderopvang staat náást ouders, een paar dagen per week. Thuis is en blijft de vormende basis voor alle belangrijke psychosociale ontwikkelingsstappen, die bepalend zijn voor het verloop van de cognitieve, motorische, zintuiglijke en affectieve ontwikkeling. De Riksen-Walraven doelen passen daar niet bij en educatief leren in de (gratis) opvang miskent dat. 

Bij gratis opvang: blijven de kansen hetzelfde, gaan de prijzen omhoog, moeten ouders (door een te laag toeslagtarief) toch bijbetalen of kunnen zij alleen de goedkoopste opvang afnemen zodat ze hun huidige keuzevrijheid kwijt zijn. 


Een groot personeelstekort zet alles onder druk. De campagnes blijken niet in staat de heel bijzondere aard van het beroep over te brengen en daar (jonge) mensen voor te interesseren. 

En de megalomane nadruk van FNV op werkdruk helpt ook niet maar schrikt af. De vakbonden hebben (samen met BK en BMK) zelf de IKK-bepalingen mee bedacht en ondertekend, en willen nu dat die weer worden versoepeld. Een excuus aan de pedagogische medewerkers en de ondernemers is niet gekomen. BVOK ziet mogelijkheden de huidige arbeidsmarkt een duw in de goede richting te geven. 

NIEUWS 

Werkdruk

Werkdruk, een thema waar FNV mee rond strooit. In kinderopvangtotaal de reactie van BVOK op de uitingen van FNV. 

Klik hier voor het artikel.



Ledennieuwsbrief

mei 2022


Share by: